Vyberte si jazyk: Slovenčina | Čeština

Použiteľnosť webových stránok - ako na použiteľné stránky

Hlavná stránka >> Články a návody >> Použiteľné odkazy

Použiteľné odkazy

O odkazoch

Ako by vyzeral internet bez hypertextových odkazov? To by asi nebol internet. Odkazy sú pre web dôležité, pretože vďaka nim sa na webe pohybujeme, dostávame sa tam kde sme chceli, ale aj tam, kde sme to vôbec neplánovali. Správnymi odkazmi výrazne zvýšite použiteľnosť a kvalitu webu.

Čo treba dodržovať

Veci, alebo vlastnosti vždy rozdelujeme na dobré a zlé. Aby aj v odkazoch zvíťazilo dobro nad zlom, prečítajte si známe pozitívne doporučenia o odkazoch, ktoré by ste mali v každom prípade dodržovať.

Kde sa dá kliknúť?

Nikdy nesmieme dovoliť, aby si podobnú otázku položili užívatelia. Na prvý pohľad musí byť jasné, čo je odkaz a čo nie. Určite ste sa už aj vy nachytali ako klikáte na niečo, čo na prvý pohľad vyzeralo ako odkaz. Človek je po takomto neúspechu nahnevaný, často aj sám na seba.

Odkazy musia byť podčiarknuté

Užívatelia sú na to zvyknutí. Predstava, že odkaz má byť podčiarknutý spočíva v tom, že tag <a> má podčiarknutie automaticky nastavené. Preto by sme nemali nič meniť, najmä ak sa odkaz vyskytuje v bežnom texte. V menu odkazy podčiarknuté byť nemusia, pokiaľ si ich tam nemáme s čím mýliť (napríklad s nadpisom menu). Podčiarkovanie odkazov je jednou z najdôležitejších zásad použiteľnosti.

Nepodčiarkujte nič, čo nie je odkaz

Podčiarknutie je len a len pre odkazy. Ak chcete podčiarknutím zviditelniť text, užívateľa ľahko popletiete. Márne bude klikať na podčiaknutý text, žiadna nová stránka sa mu neotvorí. Na zvýraznenie textu používame tagy ako <strong> alebo <em>. Nikdy, ale naozaj nikdy nie podčiarknutie.

Farebné odlíšenie nestačí

Predstavte si, že odkaz v texte nepodčiarknete a odlíšite ho len farbou. Užívateľ si môže myslieť, že je to len zvýraznený text a len ťažko povedať, či zistí že je to odkaz. Spomeňme si aj prístupnosť - webom môžu prechádzať aj užívatelia, ktorí nevidia všetky farby správne, alebo ich rozoznávajú len ťažko. Odkaz zvýraznený len farbou si vôbec nemusia všimnúť.

Nad odkazom musí byť ručička

Dobre si rozmyslite, či chcete meniť kurzor myši. Ponechávajte štandardný, len na ten sú užívatelia zvyknutí. Nad odkazom sa musí vždy zjaviť ručička, pretože to je najspolahlivejší spôsob, ako zistiť či ide o odkaz (samozrejme okrem kliknutia).

Používajte hover

Hover (vznášať sa) je stav, keď prejdete myšou ponad odkaz. Užívatelia majú radi, keď sa odkaz po nadídení myši zmení. Zmeniť sa môže farba, alebo podčiarknutie, ale obzvlášť v textoch sa nedoporučuje zmena veľkosti, hrúbky, či kurzívy písma. Celý text sa môže posúvať a vyzerá to neesteticky.

Forma odkazu

Z odkazu by sme mali vyčítať, kde smeruje. Vyhýbajte sa teda spojeniam kliknite tu, alebo klik sem, a zapojte myseľ. Príjemnejšou formou je napríklad objednajte si, kontaktujte nás. Odkazy by taktiež mali zapadať do okolitého textu. Takže namiesto "Pre objednanie hrozna kliknite tu", by malo stáť "Naše hrozno si môžete objednať".

Odkaz v texte napriek navigácii

Keď píšete o niečom, čo už stránku má, odkazujte, napriek tomu, že odkaz je už v navigácii. Napríklad v navigácii máte odkaz kontakt, kde sú kontaktné informácie. Ak však píšete na úvodnej stránke o kontakte, uveďte naň odkaz.

Obrázkové odkazy

Ak chcete namiestno textových odkazov použiť obrázkové, nech sa páči. Dobre si však uvedomte, či užívateľ bude vedieť, že je to odkaz. Obrázok musí byť vecný mal by podávať rovnakú informačnú hodnotu ako text. Ak chceme dodržať prístupnosť, obrázkový obsah by sa mal zobraziť aj s vypnutými obrázkami.

K tlačidlám

Tlačidlá musia vyzerať ako tlačidlá, nikdy nerobte tlačidlový vzhlad prvkom, na ktoré sa nedá kliknúť.

<< Navigácia a usporiadanie stránkyVšetky článkyText na stránke >>

O webe | Novinky | Mapa stránok

Copyright © Peter Kincel | Česká verzia: Ján "Mistr" Polák