Vyberte si jazyk: Slovenčina | Čeština

Použiteľnosť webových stránok - ako na použiteľné stránky

Hlavná stránka >> Články a návody >> Text na stránke

Text na stránke

Použiteľný text

Je pravda že internetový užívatelia veľa nenačítajú? Do istej mieri áno. Nečítajú, pretože väčšina textov na webe je nepoužiteľných. Sú zle čitateľné, zle písané a obsahuju veľa chýb (nielen pravopisných), ktoré znemožňujú pohodlné a zaujímavé čítanie. Text môže byť vysoko informatívny, aj zaujímavo písaný, ale ak je zle podaný, pre užívateľov nestojí za prečítanie. A hlavne text je to, kvôli čomu prišli na stránku.

Zásady a rady

Ak teda chcete text udržovať čo najviac použiteľný, prečítajte si nasledujúce zásady, ktoré sa oplatí dodržovať.

Kontrast textu a pozadia

Aby sme zaistili, že text je dobre čitateľný, musí mať s pozadím dobrý kontrast. Čítanie textu so zlým kontrastom má za následok únavu a bolesť očí. Ak napríklad píšete tmavomodrou farbou na čiernom pozadí, je to hrozná chyba. Užívatelia to čítajú ťažko a po chvíľke to napriek zaujímavému textu vzdávajú. Nie každý však vidí rovnako dobre a ľahko sa môže stať, že užívateľ text nedokáže prečítať. Najlepší kontrast dosiahnete čiernym písmom na bielom pozadí. Ak chcete používať iné farby, skontrolujte si ich kontrast napríklad na Sove v síti.

Obrázok na pozadí

Obrázok do pozadia textu je častou chybou začínajúcich tvorcov. Vyzerá to síce pekne, ale je to k ničomu. Obrázok je pokazený textom a text je nečitateľný kvôli zlému obrázku. Keď už vkladáte obrázok do pozadia, uistite sa, že obrázok je nenápadný, svetlý, má nádych jednej farby, a text sa napriek nemu dobre číta.

Malé či veľké písmo?

Veľké písmo sa považuje za estetický problém, malé za známku profesionality a modernosti. Ani veľmi veľké písmo, ani príliš malé by nemalo skladať text. Veľkému písmu sa pripisuje amatérsky vzhľad a malé písmo je zle a ťažko čitateľné, obzvlášť v dlhých textoch. Preto sa doporučuje nastaviť písmu normálnu veľkosť, teda 1em. Písmo nastavujte v relatívnych jednotkách, teda v em, alebo percentách, aby si ho mohli návštevníci vašich stránok zväčšiť (zmenšiť) vo všetkých prehliadačoch.

Zprehľadnenie textu

Čistý a vzdušný text udrží užívateľa dlhšie pri čítaní. Užívateľ sa v texte nestratí a málokedy zrakom skočí na zlý riadok. Text by sa mal písať po odstavcoch a malých skupinkách, medzi tagy <p> a </p>. Dlhý a holý text bez odstavca je namáhavý na zrakové čítanie a užívateľ od neho často uteká. Aj medzi riadkami textu by mala byť vzduchová medzera, odpovedajúca aspoň 150% veľkosti písma. V CSS ju dosiahneme pomocou line-height: x%.

Zvýrazňovanie

Na zvýrazňovanie textu sa používa stučnenie, alebo kurzíva písma. Zmeniť môžeme aj farbu, alebo pozadie zvýrazneného textu. Zvýraznený text má úlohu pridať väčší význam a pomáha text sprehľadniť a ozvláštniť. Nikdy nepoužívajte príliš výrazné kombinácie, len aby ste priľákali oči užívateľa. Ten si potom oveľa menej všíma ostatné veci. Na zvýraznenie nikdy nepoužívajte podčiarkovanie.

Širka textu

Príliš široký text je veľkou chybou. Je zle čitateľný a užívateľ sa teší, keď príde koniec riadku. Tvorcovia často dovolia textu šírku cez celú obrazovku, ale od takýchto prípadov sa užívateľ drží čo naďalej, pretože široký text nenávidí. Pri úzkom texte sú krátke riadky a preto užívateľ rýchlo skáče očami. Aj keď sa to nezdá, je to unavujúce. Optimálna šírka textu by mala okolo 500px, 60-70 znakov na riadok.

Nadpisy a podnadpisy

Pri dlhých textoch vmiešavajte viac nadpisov a podnadpisov. Nadpisy slúžia ako záchytné body, ľákajú užívateľov a sprehľadňujú celý text. Dlhý text bez nadpisu naberá dojem nudnosti. Nadpis, alebo podnadpis by mal byť stručný a výstižný.

Typografia

Texty v novinách a magazínoch sú dobre čitateľné aj preto, lebo dodržujú typografické zásady. Píšte preto s diakritikou, správne dodržujte interpukciu, pravopis, osádzajte text, atď. Na články a weby o typografii odkazujem.

Sbôsob písania textu (copywriting)

Každý má svoj spôsob písania, alebo si ho postupom času získa. Ak neviete, ako dobre a zaujímavo písať, skúsne sa poobzerať po úspešných stránkach a všimnite si techniku písania. Text by nemal byť zdĺhavý a nudný, ale stručný a informatívny. Na úvodnej stránke užívateľov privítajte zľahka, vyhnite sa dlhým textom o ničom. Užívatelia by mali v stručných vetách pochopiť, o čom vaša stránka je.

<< Použiteľné odkazyVšetky článkyO oknách >>

O webe | Novinky | Mapa stránok

Copyright © Peter Kincel | Česká verzia: Ján "Mistr" Polák