Vyberte si jazyk: Slovenčina | Čeština

Použiteľnosť webových stránok - ako na použiteľné stránky

Hlavná stránka >> Články a návody >> Úvod do použiteľnosti

Úvod do použiteľnosti

Čo je to použiteľnosť?

Čo si predstavíte pod spojením "použiteľný mobilný telefón"? Znamená to len toľko, že nie je pokazený a dá sa používať? Nie. V skutočnosti to znamená viac. Človek sa s takýmto telefónom naučí rýchlo pracovať, orientovať sa v menu a s jeho používania má dobrý pocit. Použiteľnosť webových stránok je v podstate to isté.

Definícia

Použiteľnosť (usability) webových stránok určuje jej ovládanie, rýchlosť orientovania sa užívateľov, jej pochopenie, jednoduchosť a nenáročnosť.

Päť základných cieľov podľa Jacoba Nielsena:

Dobre použiteľné stránky

S takýmito stránkami je radosť pracovať. Sú prehľadné, zrozumiteľné a ľahko ovládateľné. Užívateľ má s použiteľných stránok dobrý pocit, zostáva na nich dlho a vráti sa znovu. To čo chcel nájsť, nájde bez prekážok. Na stránke ho nerušia žiadne problémy a keď odchádza je spokojný. Ak sa na stránku zase vráti, rýchlo si vybaví jej ovládanie a usporiadanie.

Zle použiteľné stránky

Na nepoužiteľnom webe užívatelia zmätkujú, nevedia dosiahnuť cieľ, pre ktorý na web prišli. Často chybujú a z chýb sa nevedia spamätať. Na neprehľadnom webe často zablúdia. Keď sa vyskytne hocijaká prekážka, užívatelia zo stránky utekajú so zlým pocitom.

V jednoduchosti je všetko

Len jednoduchý a čistý web môže byť prehľadný. Ak sa aj chystáte vytvoriť veľký portál s množstvom menu a odkazov, vždy dbajte na to, aby sa užívateľ nestratil a dokázal sa bez ťažkostí pohybovať. Všetkého veľa škodí, a to platí aj na internete. Vyhýbajte sa nadmernému používaniu javascriptu, flashu, či obrázkov. V jednoduchosti spočíva všetka sila očarenia stránky.

Štandartnosť

Na stránku nedávajte nové a originálne veci, ak neviete, ako to zapôsobí na návštevníkov. Užívatelia ocenia to, na čo sú zvyknutý. Napríklad podčiarkovanie odkazov, obyčajne usporiadaná navigácia, klikacie logo, atď. Na rôznych efektívnych stránkach s usporiadaním odkazov do kruhu, alebo pohybujúcim sa menu sa užívatelia neorientujú a nechápu, čo sa deje.

Užívatelia nechcú rozmýšľať

Užívatelia sa chcú na internete odreagovať, prípadne chcú niečo potrebné nájsť. Ak sa dostanú na stránku, nepremýšľajú, maximálne nad tým, či kliknúť alebo nekliknúť na odkaz. Ak pred nimi stojí vážnejšia prekážka (napríklad zablúdili), nechcú rozmýšľať nad tým ako sa stratili a ako sa dostanú späť. Obranný mechanizmus im vraví, aby z boja utiekli a následne zatvárajú okno webovej stránky. Často, keď cítia, že niečo pokašľali, stránku opúšťajú. Je to ich prosté a očakávateľné správanie.

Netreba teda preferovať myšlienku, že "užívatelia sa musia snažiť, aby sa k informáciám dostali". Nenosia si zo sebou žiadnu príručku, ako sa vyhnúť zdanlivo obyčajným "prekážkam". Stránkou teda chcú prechádať bez toho, aby sa potili z premýšľania. Vašu stránku užívatelia ovládajú úplne inak ako si myslíte a väčšinou každý inak - vyhovieť sa dá skoro všetkým.

Rozhodnutie pre použiteľnosť

Nebuďte na seba pyšný a stránky nerobte pre seba, ale pre svojich budúcich návštevníkov. To najlepšie, čo pre nich môžete urobiť, je použiteľný web. Dôvod prečo sa tak rozhodnúť je jednoduchý a jasný: Viac spokojných návštevníkov (takže aj zákazníkov) a obľúbenosť stránky pre jej externú dokonalosť.

Jednoduché otestovanie použiteľnosti

Ak chcete čo najjednoduchšie otestovať použiteľnosť vašej stránky, nepotrebujete veľa. Posaďte k počítaču osobu, ktorá je v oblasti internetu málo skúsená a zadajte jej cieľ, ktorý má na stránke dosiahnuť. Potom pozorujte, ako sa daná osoba trápi a pomaly kráča po strastiplnej ceste k cieľu. Ak máte možnosť takéto testovanie vyskúšať, ľahko pochopíte filozofiu použiteľnosti.

Všetky článkySúvis použiteľnosti a prístupnosti >>

O webe | Novinky | Mapa stránok

Copyright © Peter Kincel | Česká verzia: Ján "Mistr" Polák